BIZ Magazine cover story – Internet Marketing

This september, BIZ Magazine asked me to say a few thoughts in an interview regarding Internet marketing in Romania.

The cover story they published this month is related to internet marketing and online advertising. I reccomend you to buy the magazine and read and read it from scratch.

For my Romanian blog readers, here is the full interview, very relaxed and very colourful (as you might think, the purpose is to attract a new wave of fun discussions) 🙂 (english readers, please use Google translate):


1. Cum ati caracteriza piata locala de publicitate online?

Bogdan Gavrila: O piata emergenta si foarte fragmentata unde puterea de negociere s-a mutat la clienti. Sunt foarte multi jucatori care incearca sa reinventeze roata si adesea standardele industriei ajung sa fie ignorate. Rebate-urile au ajuns la praguri istorice care aduc o premiera incredibila in piata de online. Suntem pe primul loc in lume la rebate-uri, exista companii care ajung sa ofere si 40% rebate intr-o batalie disperata pentru bugete. In aceste cazuri au de suferit site-urile, sufocate de conditiile dure ale crizei, care nu-si mai pot permite sa se dezvolte sau sa genereze continut de calitate. Industria si-a mutat focusul de la produsul de continut de calitate in zona de generare aleatorie de audienta statistica.

2. Cum se face publicitate online la noi?

Bogdan Gavrila: Imi place sa cred ca aceasta industrie este una “high-tech” cu servicii “high-touch”. Daca in alte tari, unde startul s-a dat in aceeasi perioada, s-a ajuns la o piata de peste 100 de milioane de euro, piata locala este viciata de lipsa specialistilor si de lipsa increderii.

Sunt foarte putini oameni “high-touch” cu know-how specific, oameni cu background de marketing de comunicare iar industria nu face niciun efort pentru a educa generatii noi de marketeri. Cele mai nefericite exemple sunt legate de oamenii de IT, foarte tehnici care nu pot sa ridice o piata care se bazeaza pe emotie.

Clientii inca nu au inteles foarte bine cum functioneaza un adserver insa oamenii din online au luat-o mult in fata si discuta despre concepte avansate lansate ieri peste ocean. N-ar strica sa ne dam seama ca piata din Romania este mult in urma si ca are alte nevoi.

3. La inceputul anului se estima ca piata de publicitate online este singura care va mai creste sau cel putin se va mentine la nivelul anului trecut. Care este situatia acum? Ce credeti ca se va intampla la anul?

Bogdan Gavrila: Sfarsitul lui 2008 a fost foarte greu, inceputul a fost dezastruos daca este sa judecam dupa falimentul celui mai mare judecator. Falimentul Boom a sporit neincrederea in Internet, am primit acest feedback din partea mai multor investitori care ar fi dorit sa intre pe piata locala.

Caderea Boom a lasat in piata si commitment-uri de 6 milioane de euro care se vor distribui catre ceilalti jucatori. Este posibil sa vedem companii care vor avea o cifra de afaceri crescuta in 2009 insa ultimele luni din acest an vor da verdictul.

Exista optimism pentru Q4 si imi doresc mult ca industria noastra sa reuseasca sa se desprinda de celelalte medii. Ar fi un nou pas spre maturizare.

4. Ce trebuie sa stie un client inainte de a incepe o campanie pe online?

Bogdan Gavrila: Trebuie sa stie ce buget are si o agentie buna de media. Agentia de media ii va oferi la cheie absolut orice solutie pentru problemele specifice – cei mai multi specialisti sunt in aceste companii.

Cea mai mare greseala pe care o poate face un client este sa ia legatura direct cu un singur site pentru a face publicitate sau, mai grav, sa apeleze la celebrul concept local “stiu un baiat” – se va solda cu pierderi de timp si bani.

5. De ce mai este nevoie, in afara de un cont pe Google Ads, pentru a gasi solutii eficiente de advertising online?

Bogdan Gavrila: Exista o presiune reala pentru venituri si un publisher cu experienta trebuie sa foloseasca o serie de parteneriate. Regia de publicitate ofera cea mai buna reprezentare, Google, Httpool ajuta la valorificarea spatiilor nemonetizate iar retelele de afiliere pot creste veniturile lunare. Nu cred ca un publisher trebuie sa se limiteze doar la o sursa de venit deoarece se expune la un risc foarte mare.

La polul opus este clientul care este obligat sa foloseasca toate tool-urile disponibile in contextul in care isi doreste o expunere cat mai mare. Publicitarii sunt obligati sa lucreze cu toate regiile si sa livreze campanii integrate pe display/search/contextuala/mobile/etc. Companiile interesate de branding merg pe publicitatea vizuala iar clientii interesati de cresterea vanzarilor vor cauta solutii cost-per-click.

Cel mai important lucru este sa constientizam faptul ca traim intr-o cultura vizuala iar cel mai mare impact il are imaginea si nu cuvantul subliniat.

6. Mor bannerele?

Bogdan Gavrila: Stereotip. Piata noastra nu aduce online nici macar 20 de milioane de euro (cel mai mare procent este din bannere) si ne punem deja intrebari ametitoare. Piata se bazeaza pe bannere, bannerele vor deveni mai mari, mai intrusive si publicitatea online se va integra cu continutul. Bannerele evolueaza, nu mor. Exista deja o paleta larga de formate si sunt ale naibii de eficiente.

Daca auziti pe cineva ca spune ceva de rau despre bannere, trimiteti-l sa-si dea doua palme. Bannerele se vand ca painea calda si datorita lor avem acum o piata de publicitate online.

Daca vor muri bannerele, va muri si cultura generatiei noastre bazata pe vizual. Spoturile la tv vor fi doar text, brosurile si revistele vor fi fara imagini iar cartile pentru copii vor avea doar litere colorate. Va dati acum seama ca doar un programator ar fi putut spune ca “mor bannerele”.