Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010

Am acceptat sa scriu despre CSR si sa particip la dialogul generat de Bilantul Responsabililitatii Sociale pe 2010 din dorinta de a aduce o mica contributie acestui domeniu sensibil dar indispensabil pentru un pamant nou si pentru o noua ordine sociala.

Plecand de la realitatea locala, as putea incerca sa creionez o perspectiva despre ceea ce inseamna CSR in companiile din Romania. Tineti cont ca aceasta imagine are la baza doar opinii personale si este doar una dintre ipotezele de lucru.

Intr-o piata aflata in plina criza companiile au taiat atat din bugetele de marketing cat si din fondul de salarii pentru echipele de comunicare. Asa a insemnat ca anul 2010 a fost unul in care oamenii de marketing au trebuit sa demonstreze ca au gena de “Superman” si ca pot face treaba a doi sau trei oameni, pot comunica mai mult, mai bine si mai ieftin. Nu a fost o treaba usoara iar componenta de CSR a avut rolul ei.

Da, au fost companii care au avut un focus doar in zona de marketing traditional si au ignorat componenta sociala deoarece presiunea vine intotdeauna de la vanzari si de la rezultatele raportate actionarilor. Este o situatie sincera si o putem “accepta” pentru ca sunt si companii care au dreptul sa nu fie “responsabile” social.

Au fost si companii care au inteles ca prin CSR pot castiga la capitolul imagine si au conceput actiunile sociale ca extensie a publicitatii conventionale. In situatii in care bugetul de promovare pentru o “fapta buna” a depasit bugetul alocat pentru fapta in sine, consider ca toata lumea a avut ceva de pierdut insa concluziile cele mai pertinente imi doresc sa fi fost trase in cadrul companiilor.

Paharul este insa mai mult plin. Foarte multe organizatii au avut oameni de marketing inspirati si cu constiinta trezita – au realizat campanii de CSR reusite, au schimbat vieti si au adus mai mult bine in societate. Pentru oamenii de acolo si pentru mintile lor luminate avem toata aprecierea. Am vazut multe carti, biciclete, biblioteci, spitale si parcuri in locuri in care chiar era nevoie de ele.

Sunt companii precum MOL Romania, Rompetrol, Enel sau UnicreditTiriac Bank care au reusit sa ma surpinda prin determinarea cu care au abordat tema responsabilitatii sociale. Si-au asumat faptul ca fac parte din societate si au devenit mai mult decat responsabile.

Am vazut si actiuni de CSR ale BRD, BCR sau OTP Bank si am asteptari mari de la astfel de companii de companii, poate raportate la cota de piata si la profitul lor operational. Mizele sunt mari si pentru Vodafone, Orange, Cosmote si Romtelecom. Daca segmentele de banking si telecom sunt lideri pe piata publicitatii, n-ar fi deloc neplacut sa ii surprindem intrecandu-se si in exagerat de multe fapte bune. Este o chestiune de vointa si de timp.

Cel mai important lucru de observat este ca avem si o noua ordine globala cand vine vorba de consum. S-a nascut o noua generatie de consumatori, mult mai etica, mai corecta, orientata catre nevoile mediului inconjurator si comunitatii. Observ tineri care devin foarte constienti de puterea lor si aleg brand-uri si companii care ofera si altceva decat produse bune sau ieftine. Noua generatie va alege branduri etice si branduri care se implica in comunitate, in protectia planetei, in educatie sau in eradicarea saraciei si bolilor. Este posibil sa fim martorii unei schimbari extraordinare la nivel global si cred ca generatia tanara are un mare cuvant de spus. Avem primele companii care au reusit sa renunte la titulatura de “consumatori” si sa primeasca “prieteni”.

2011 va fi un an complicat atat la nivel international cat si pe plan local pentru ca trebuie sa ne privim in contextul unei lumi interconectate unde conceptul de “tara” este doar in mintea noastra. Imi doresc mai multa putere de decizie locala in proiectele de CSR si imi doresc sa va trecerea de la “consumatori” la “cetateni” in randul oamenilor din jurul nostru.

As vrea sa vad mai multe companii care ofera grant-uri sau fonduri pentru start-up-urile tinerilor, as vrea sa vad mai multe programe educationale si grupuri de antreprenori. As indrazni sa spun ca 2011 va fi anul antreprenoriatului iar la nivel local si regional companiile vor sprijini mai mult oamenii care se ajuta pe ei insisi si dezvolta bunastare in propriile comunitati.

Nu putem sa fim decat optimisti. CSR-ul in Romania paseste intr-o noua era, cu forte proaspete si cu oameni care au dobandit o noua constiinta, a binelui. Fiecare om implicat in viata comunitatii intelege deja ca responsabilitatea sociala nu este doar a corporatiei ci este si una personala, o conditie vitala pentru un pamant nou si o noua generatie care se regaseste pe sine.

One Reply to “Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010”

Comments are closed.